ساعة صبحية 6

ربي يصبحكم دايما بالخير والفرحة والبركة

كنت عايزة اتكلم عن العظمة اللى حصلت في موكب المومياوات الملكية في وقتها بس الحقيقة ان التاريخ عمر ما كان له وقت ويخلص، ممكن الزمن يعدي، لكن التاريخ شئ عظيم ومستمر وأى حد يتنكر دور التاريخ في الحضارة البشرية أحمق

وطبعا زي أى شئ في الكون هتلاقي مؤيدين ومعارضين ووسطيين، ودة حق لكل أنسان عادى كل واحد له وجهة نظره، عايز تقول على الفراعنة كفرة وانت مقرتش اى حاجة استنادا على شخص واااحد يسمي فرعون ذكر في القرأن وتهدم حضارة كاملة واسر وملوك وشعوب وبشر عاشوا فى الفترة دى مش هخش فى الجدال دة ولا هتكلم فيه عندك جوجل و أنت حر .

لكن توصل أنه نكفر أى شخص متنمي لبلده ولحضارتها ولتاريخها ونقول أحنا مسلمين ونقطة؟؟!!

دة النبي صلى الله على وسلم نزل عليه الوحي أول مرة وراح مع السيدة خديجة لورقة بن نوفل قالوا هيكذبوا بيك ويعذبوك ويخرجوك من أرضك ، أكتر حاجة وجعته انه هيطرد من بلده، ولما هاجر قال عليه الصلاة والسلام لولا أن أهلك أخرجوك منها ما خرجت، وربنا كان عارف ميله لمكة وحول قبلة الصلاة لهناك عشانه عليك أفضل الصلاة والسلام يا حبيبي يا رسول الله.

يجي بقى واحد -بمنطقه- قاعد او ماسك جهاز صنعه الكفار، وبيستخدم انترنت اخترعة الكفار، عشان يكفر شخص منتمي لوطنه وبيفتخر بيها.

دة جنون، هويتنا الأسلامية لا تتعارض أبدا مع هويتنا كمصريين أو سعوديين أو أوزباكستانيين أو هنود أو صينين أو عراقيين أو أوروبيين أو أستراليين أو أى هوية خلقها ربنا .

حب الوطن من الإيمان، لو إنسان مات بيدافع عن بلده فهو شهيد.

صباحكم فل ^_^

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s

موقع ويب مدعوم بواسطة ووردبريس.كوم. قالب: Baskerville 2 بواسطة Anders Noren.

أعلى ↑

%d مدونون معجبون بهذه: